Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorValdemarsen, John Willy
dc.date.accessioned2007-12-06T12:33:26Z
dc.date.issued1993
dc.identifier.issn0071-5638
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/112901
dc.description.abstractIn approving the construction of Zeepipe Phase 11, a 40" gaspipe on the seabed between Kolsnes, Sotra in Western Norway, and the Sleipner A-platform in the Central North Sea, Norwegian authorities made it a condition that a trawl test be conducted to evaluate whether pipes on the seabed of such large diameter might significantly hinder trawl fishing. With financing by Statoil, the Institute of Marine Research 7-23 May 1993 employed the RIV "Michael Sars" for carrying out the required trawl test. Experiments were done with three trawl types: industrial fish trawl, shrimp trawl, and Wephrops trawl (rigged both as single and as double trawl), on Zeepipe Phase I, which is a 40" pipe on the seabed between the Sleipner A-platform and Zeebrugge in Belgium. The test area was located between 58°00' N and 58°15'N at about 2°00'E, where the water depth is 80-85 m and th bottom smooth and sandy. The pipe was trawled over 56, 16 and 26 times with industrial fish trawl, shrimp trawl and Nephrops trawl, respectively, the latter being rigged as double trawl in 13 hauls. Effects on trawl and trawl doors by passing the gaspipe at varying angles of crossing were documentet by a TV-camera carried by a towed vehicle, as well as one mounted on the trawl, and which also incorporated sensors for measuring door spread, headline height and sweep tension behind the doors. For a trawl door hitting the pipe at angles less than 40°, the pipe represents a hindrance. The door will first slide along the pipe for some distance, the result being a reduction in door spread and a distorted configuration of the trawl net. The door spread is reduced by 20-85% before the door eventually passes the pipe. The reduction is highest when the angle of crossing is small. When the trawl door has passed the pipe, it often falls flat on the seabed, back side down; a position putting it in danger of becoming fast on soft bottom. In the test area with sandy bottom, the door adjusted to an upright position within 2-10 minutes. Small doors (2.20 x 1.35 m) used with the Nephrops trawls passed readily over the 40" Zeepipe even at relatively low crossing angles. During a total of 111 pipe crossings, only two cases of net damage were observed, and these were boat most likely caused by bottom fasteners outside the pipe. Friction between pipe and trawl gear causes some extra wear of the sweeps and fishline of the trawl, but the extent of this is probably moderate. Test trawlings were carried out in 1988 over 28" and 30" pipes. The present experiments confirm that the same types of trawls pass a 40" pipe in a similar manner as those of smaller diameter.NORSK SAMMENDRAG:Norske myndigheter satte som betingelse for leggetillatelse av Zeepipe fase 11, en 40" gassrørledning mellom Kolsnes på Sotra i Vest-Norge og Sleipner A-plattformen sentralt i Nordsjøen, at det skulle gjennomføres en tråltest for å belyse om rørledninger med så stor diameter medførte vesentlige hindringer for trålfisket. Den norske stats oljeselskap (Statoil) finansierte tråltesten, som ble gjennomført av Havforskningsinstituttet med forskningsfartøyet "Michael Sars" i tidsrommet 7. - 23. mai 1993. Forsøk med tre tråltyper: industrifisktrål, reketrål og sjøkrepstrål (rigget som enkel- og dobbeltrål) ble gjennomført på Zeepipe fase I som er er1 40" rørledning lagt mellom Sleipner A-plattformen og Zeebrugge i Belgia. Forsøksområdet lå mellom 58°00' N og 58°15' N på ca. 2° 00' Ø, der vanndypet var 80-85 m og bunnforholdene var slett sandbunn. Rørledningen ble overtrålet 56, 16 og 26 ganger med henholdsvis industrifisktrål, reketrål og sjøkrepstrål, hvorav sistnevnte 13 ganger rigget som dobbeltrål. Virkning på trål og tråldører ved passering av rørledningen med ulike krysningsvinkler ble dokumentert med TV-kamera i tauet farkost og fastmontert på trålen og med sensorer for måling av tråldøravstand, trålhøyde og strekk bak tråldørene. Rørledningen representerer et hinder for den tråldøren som treffer rørledningen først når krysningsvinkelen er mindre enn 40°. Tråldøren følger rørledningen et stykke og resulterer i at tråldøravstanden reduseres og at selve trålen blir dradd skjev. Tråldøravstanden reduseres med 20-85% før tråldøren passerer rørledningen. Avstanden reduseres mest når krysningsvinkelen er liten. Når tråldøren har passert rørledningen, legger den seg ofte med baksiden ned og er da i en utsatt posisjon for fastkjøring på bløt bunn. På sandbunn som i forsøksområdet reiste tråldøren seg etter 2-10 minutter. Mindre tråldører (2,20 x 1,35 m) som ble brukt sammen med sjøkrepstrålen(e) passerte rørledninger som Zeepipe 40" selv med relativt lave krysningsvinkler. Av ialt 111 trålpasseringer over rørledningen ble det konstantert mindre riveskader i to tilfeller som begge mest sannsynlig skyldtes bunnfeste utenfor rørledningen. Friksjon mellom rørledning og trålredskap resulterer i en del ekstra slitasje på sveiper og fiskeline, uten at dette kan sies å være av stort omfang. Sammenholdt med tilsvarende overtrålinger på 28" og 30" rørledninger i 1988, viste forsøkene at de samme tråltypene passerer en 40" rørledning tilsvarende som rørledninger med mindre diameter.en
dc.format.extent1563213 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherHavforskningsinstitutteten
dc.relation.ispartofseriesFisken og haveten
dc.relation.ispartofseriesNr.11 - 1993en
dc.titleTråling over 40" rørledning - virkninger på trålredskapen
dc.typeResearch reporten
dc.source.pagenumber52 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel